Rozmowa oceniająca, czyli jak najlepiej wykorzystać formalny proces oceny pracy
2004-05-01
Personel i Zarządzanie
Katarzyna Kloskowska-Kustosz
„Wkrótce
czeka mnie przeprowadzenie ocen pracy z moimi podwładnymi.
Przeprowadza się je w mojej organizacji od dwóch lat, ale z tego,
co zdążyłem się zorientować, wynika, że nie ma jednego spójnego
standardu ich przeprowadzania. Oczywiście są jakieś ogólne
wytyczne, ale każdy z menedżerów radzi sobie sam, w oparciu o
własne, lepsze lub gorsze doświadczenia. Nie chciałbym wyważać
otwartych drzwi i tworzyć kolejnego sposobu. Wolałbym skorzystać
ze sprawdzonych rozwiązań. O czym zatem powinienem pamiętać i na
co zwrócić uwagę, by było to dla obu stron pozytywne i
rozwijające doświadczenie?"
Ocena
pracy stanowić może ważne narzędzie w rękach menedżera, wciąż
jednak jest rzadko wykorzystywana, a w wielu organizacjach ogranicza
się do wypełniania tabelek i formularzy, koncentrując się na
"ilościowym" spojrzeniu na pracę.
Warto spojrzeć na
rozmowę oceniającą jako na jedną z niewielu okazji, kiedy zarówno
menedżer, jak i pracownik mogą liczyć na pełną wzajemną uwagę,
rozmawiając o sprawach, które mają znaczenie dla obu stron. O czym
zatem warto pamiętać w czasie tej szczególnej rozmowie?
SZTUKA
PRZYGOTOWANIA
Aby
rozmowa oceniająca mogła stać się naprawdę ważnym i znaczącym
wydarzeniem, obie strony muszą się do niej wcześniej dokładnie
przygotować. To moment na przemyślenie tego, co wydarzyło się w
okresie, który będzie oceniany, jak i moment na zastanowienie się,
co musi lub mogłoby ulec zmianie w przyszłości.
Zanim zatem
spotkasz się z osobą ocenianą przedstaw jej wcześniej cel rozmowy
i oczekiwania. Określ jasno i precyzyjnie zagadnienia, które Twój
pracownik ma uwzględnić w ramach samooceny. Może być to
spojrzenie na obowiązki, sukcesy, porażki, kompetencje i
umiejętności, wsparcie ze strony organizacji i przełożonych...
Przygotuj sobie wcześniej listę pytań, na które chciałbyś
uzyskać odpowiedzi. Możesz również poprosić swojego pracownika o
zebranie informacji zwrotnych od klientów i/lub współpracowników
na temat jego pracy. Ty sam również powinieneś przygotować się
do takiej rozmowy. Przejrzyj wszelkie dane ilościowe osiągniętych
przez daną osobę wyników pracy, przejrzyj wszelkie informacje o
pracy danej osoby, które udało Ci się zebrać w trakcie ocenianego
okresu. Jeśli nie zbierałeś takich danych zacznij to robić -
przydadzą się do następnej rozmowy. Przypomnij sobie i zanotuj
konkretne sytuacje, w których oceniana osoba była szczególnie
skuteczna, albo też szczególnie nieskuteczna w odniesieniu do celów
i obowiązków. Określ jej wiedzę i umiejętności, zarówno te,
które posiada, jak i te, które powinna według Ciebie posiąść,
by lepiej wykonywać swoje obowiązki.
Pamiętaj, by w czasie
rozmowy skoncentrować się na kilku najważniejszych kwestiach /
obowiązkach / umiejętnościach / dziedzinach wymagających poprawy.
Określ priorytety, na których Twój pracownik ma szczególnie się
skoncentrować. Zbyt wiele tematów, uwag i sugestii może wprowadzić
niepotrzebne zamieszanie, odciągając od kwestii naprawdę
istotnych. Pamiętaj, by w czasie rozmowy opierać się na
konkretnych danych, a nie na zasłyszanych, trudnych do potwierdzenia
opiniach.
PRZEBIEG
ROZMOWY
1.
Jasno określ cel i rezultat rozmowy.
UWAGA:
W
części firm rozmowa oceniająca połączona jest z przyznawaniem
podwyżek lub klasyfikacją pracowników. Dla pracowników jest to
tak ważny temat, że trudno im się czasami skupić na czymś innym.
Jeśli zależy Ci na solidnym omówieniu z pracownikiem jakości jego
pracy, możesz ustalić, że temat podwyżek i klasyfikacji zostanie
omówiony przy innej okazji lub też, jeśli zdecydujesz się na
omawianie obu tych kwestii jednocześnie, pamiętaj, by jasno
określić moment, w którym temat ten przedyskutujecie.
2.
Przedstaw plan rozmowy, pamiętając, by zacząć od samooceny
pracownika, przedstawienia własnej, a następnie wspólnego
ustalenia działań do zrealizowania.
UWAGA
Wielu menedżerów zapomina o kolejności działań w rozmowach oceniających i coachingowych, przedstawiając na początku swoją opinię i natychmiast prezentując rozwiązanie. Rozmowa szybko przeobraża się wówczas w wychowawczą pogadankę, nie przynoszącą oczekiwanych efektów. Pamiętajmy, że to bardzo ważne, by najpierw zapytać pracownika o jego widzenie sytuacji. Uczy to odpowiedzialności, krytycznego spojrzenia na swoją pracę, samodzielności w szukaniu rozwiązań... Poza tym jako ludzie znacznie bardziej cenimy sobie rozwiązania, do których dochodzimy sami, niż te, które są nam narzucone. Nasza motywacja do ich wdrażania w życie rośnie, jeśli sami jesteśmy ich autorami. Pamiętajmy zatem, by dać naszym pracownikom okazję do krytycznej samooceny i samodzielnego szukania rozwiązań, a nasza szansa na posiadanie zmotywowanych i samodzielnie rozwiązujących pojawiające się problemy pracowników, znacznie wzrosną.
3.
Poproś rozmówcę o przedstawienie samooceny
W
czasie jej przedstawiania przez pracownika słuchaj uważnie. Rób
notatki i dopytuj, by w pełni zrozumieć tę samoocenę. Nie
komentuj. Komentarze przedstawisz w trakcie Twojej oceny, gdy
pracownik skończy swoją wypowiedź.
4.
Przedstaw własną ocenę pracy Twojego pracownika
Przedstawiając
swoją opinię pamiętaj, by koncentrować się na kilku
najważniejszych kwestiach, które wybrałeś przygotowując się do
rozmowy. Zacznij od tematów, co do których jesteście zgodni, a
następnie przejdź do omawiania rozbieżności.
UWAGA
W czasie rozmowy oceniającej mogą pojawić się rozbieżności między Twoją i pracownika oceną jego pracy. Nazywaj je i omawiaj wprost, pamiętając przy tym, by:
- trzymać się faktów,
- poruszać tylko kwestie priorytetowe z punktu widzenia wykonywanej pracy,
- nie poruszać nieistotnych rozbieżności,
- odnosić się do celów i strategii firmy,
- być otwartym i gotowym do rewizji swojej opinii,
- jeśli będzie Ci się to wydawało uzasadnione,
- jeśli dyskusja utknie w martwym punkcie, umów się na następne spotkanie.
UWAGA
Jeśli mieliście zwyczaj na bieżąco omawiania ważnych i trudnych spraw, nie powinno być większych niespodzianek w trakcie takiej rozmowy. Jeśli nie miałeś zwyczaju omawiania trudności na bieżąco, ważne, byś wprowadził ten zwyczaj już teraz. Możesz wykorzystać rozmowę oceniającą do wprowadzenia takiego zwyczaju do codziennych Waszych kontaktów.
5.
Razem określcie dalsze działania
Być
może Twój pracownik będzie już miał konstruktywne pomysły na
dalsze działania rozwojowe. W tej sytuacji pozostanie Ci tylko
ucieszyć się z jego odpowiedzialności i potwierdzić ustalenia. Ty
sam możesz pomyśleć o tym, jakiego typu szkolenia mogą być mu
pomocne, jakie nowe obowiązki lub ciekawe zadania można mu
powierzyć, jak Ty bądź organizacja możecie udzielić mu wsparcia,
jak określić lub zrewidować przyszłe cele pracownika.
6.
Podsumujcie ustalenie
Aby
żaden z ważnych punktów Waszej rozmowy nie został pominięty
pamiętaj o podsumowaniu rozmowy. Jeszcze lepiej będzie jeśli
poprosisz pracownika o takie podsumowanie. Jeśli jesteś zadowolony
z pracy swojego pracownika nie zapomnij o wyrażeniu uznania za
dotychczasową pracę i zachęty do dalszego rozwoju.
PODSUMOWANIE
Przebieg rozmowy oceniającej jest konsekwencją tego, co działo się wcześniej w organizacji oraz Waszych osobistych relacji szef - podwładny. Jeśli zatem chcesz, by rozmowy oceniające stały się budującym i motywującym narzędziem i doświadczeniem, warto pamiętać o trzech absolutnych ich warunkach:
- są one zorientowane na współpracę,
- obie strony są do nich przygotowane,
- w ciągu roku na bieżąco omawiane są wyniki pracy.