Chwalenie popłaca
1999-11-10
Szkolenia Pracownicze
Katarzyna Kloskowska-Kustosz
Okazywanie uznania - bezcenna i niedoceniana umiejętność (część 1)
"Największe
upokorzenie w życiu to ciężko pracować nad czymś, za co
oczekujesz uznania, i nie być za to docenionym".
Edgar
Watson Howe
Stres związany z pracą, którą należy wykonać na wczoraj, ciągła gonitwa, rosnące wymagania stawiane przez rozwijającą się konkurencję, obowiązki, presja czasu - wszystko to powoduje, że w obecnych czasach pracownicy częściej niż zwykle odczuwają potrzebę wsparcia i uznania.
Zdarza się, że działania i wysiłki pracownika pozostają niedocenione i niezauważone przez jego przełożonych i współpracowników. Zastanówmy się - czy ktoś, który wykonał zadanie wymagające dużego nakładu czasu oraz sił i nie usłyszał od szefa i kolegów nawet krótkiego komentarza, czuje się zmotywowany do jeszcze większego wysiłku? Oczywiście nie i dlatego ważne jest, aby każdy z nas zrozumiał, jak ważną umiejętnością jest okazywanie uznania innym.
Pochwała
dodaje człowiekowi skrzydeł, sprawiając, że chce on działać
lepiej, więcej, mądrzej. Jej brak sprawia, że ogarnia go
zniechęcenie i zaczyna tracić poczucie własnej wartości. Ludzie
mają tendencję do ponawiania działań, za które zostali
pochwaleni. Czują się dumni i umocnieni w poczuciu swojej wartości.
Pracownicy dobrze czują się w firmie, w której ich praca jest
doceniana, wzmacnia się wówczas poczucie ich przynależności do
firmy. To tylko niektóre z korzyści, jakie możemy osiągnąć
dzięki stosowaniu tej nieskomplikowanej umiejętności.
W
przeszłości okazywanie uznania należało do zadań (często
zresztą zaniedbywanych) kadry kierowniczej. Obecnie duża wymienność
ról i zadań zawodowych sprawia, iż coraz więcej umiejętności
przestaje więc być zarezerwowanych wyłącznie dla menedżerów.
Ponieważ pracownicy w firmie są powiązani siecią wzajemnych
zależności, każdy z nich ma wiele okazji do zaobserwowania działań
innych osób. Warto więc, aby chcieli i umieli skorzystać z
umiejętności udzielania pochwały innym, gdy jakieś zadanie
zostanie wykonane dobrze i solidnie - niezależnie od tego, czy
zajmują kierownicze czy szeregowe stanowisko. To bardzo poprawia
atmosferę w miejscu pracy.
Ponieważ ludzie bardzo lubią
chwaleni, zaczynają obdarzać sympatią osoby, które im okazują
uznanie. Nie jest to jednak dobry sposób na ułożenie sobie
stosunków ze współpracownikami lub podwładnymi. Przede wszystkim
trzeba uważać, żeby nie przesadzić z pochwałami. Nieuzasadnione
zachwyty wywołują w chwalonym człowieku uczucie, że chwalący
próbuje nim manipulować, by odnieść korzyść dla siebie. Warto
więc przed wypowiedzeniem pochwały zastanowić się przez chwilę,
jakie motywy kierują naszym działaniem. Jeśli nie są one do końca
szczere - lepiej ugryźć się w język. Odniesie to bowiem wprost
przeciwny skutek, gdyż nikt nie lubi, by nim manipulowano.
Aby
słowa uznania miały znaczenie dla chwalonego, dostarczały mu
informacji, pomagały utrzymać dobry poziom pracy i motywowały do
spełniania lub przekraczania oczekiwań, muszą być zachowane
warunki skutecznej pochwały.
Szkolenie powinno zawierać
ćwiczenia, z których uczestnicy zajęć sami będą mogli ułożyć
następujące zasady i warunki dotyczące okazywania uznania:
• pomyśl, jakie zachowania warto wzmacniać
Uczestnicy zastanawiają się nad tym, jakie zachowania są istotne w ich pracy - z punktu widzenia zarówno strategii i celów naszej firmy, jak i zespołu. Pozwoli to im dostrzegać je na co dzień. Zwiększy się wówczas szansa na to, każde z tych działań zostanie nagrodzone wyrażeniem pochwały. Biorący udział w szkoleniu zwykle są zdziwieni, gdyż zauważają, że tak bardzo wyspecjalizowali się w wyłapywaniu błędów, niedociągnięć i braków, że niemal zapomnieli, że należy także dostrzegać to, co zostało zrobione dobrze.
• zdecyduj, kogo chwalić
Gdy na szkoleniu pada pytanie: "Kogo warto chwalić?", uczestnicy najczęściej odpowiadają, że te osoby, które wyróżniają się swoją pracą, zachowaniem, postawą. Oczywiście, co do tego nie ma wątpliwości. Nie należy jednak zapominać (co niestety zdarza się bardzo często) o konieczności chwalenia osób, które stale spełniają nasze oczekiwania - po prostu zawsze dobrze i solidnie wykonują swoje obowiązki. Ponieważ ludzie łatwo przyzwyczajają się do tego, co dobre, takie zachowanie pracownika traktowane jest jak rzecz oczywista, a więc taka, która nie wymaga pochwały. Trudno o gorszy błąd - pracownik traktowany w ten sposób odczuwa rozgoryczenie i traci motywację do pracy. Nie należy też zapominać o osobach, które mimo początkowych trudności, poprawiły jakość wykonywanej przez siebie pracy. Taki wysiłek i pozytywne rezultaty powinny być - jeśli mają trwać nadal - zauważone i pochwalone.
• wybierz odpowiedni czas
Pochwała jest formą prezentu, który otrzymujemy od innych. By prezent cieszył, musi być podarowany dokładnie w tej chwili, kiedy się na niego czeka. Dlatego trzeba zwracać uwagę na to, by pochwała została udzielona w chwili, gdy działanie podlegające uznaniu zostało zaobserwowane. Wówczas pracownik pamięta jeszcze o działaniach, za które jest chwalony.
• bądź konkretny
Człowiek udzielający pochwały powinien skupić się na faktach. Pozwala to uniknąć posądzenia go o chęć manipulacji i nieszczere intencje. Wyrażając uznanie, należy odwołać się do konkretnego przykładu działań i zachowań, które zasłużyły na pochwałę. Warto podkreślić te cechy osoby chwalonej, które przyczyniły się do dobrego wykonania przez nią pracy. Trzeba też wymienić korzyści, które postawa i działania pracownika przyniosły jemu samemu, jego działowi i firmie.
• ustal odpowiednią formę
Uczestnicy
zajęć często nie zdają sobie sprawy z tego, że nie można
stosować jednakowych pochwał do wszystkich ludzi. Aby spełniły
one swoją funkcję, muszą być przemyślane i odpowiednio dobrane
do osoby, którą chcemy pochwalić. Z pewnością warto pochwałę
słowną wzbogacić innymi formami uznania. Podczas szkolenia
uczestnicy biorą udział w krótkiej burzy mózgów, wymyślając
inne niż słowna formy okazywania uznania. Z jednej strony jest ona
świetną zabawę, a z drugiej - bardzo użyteczną inspirację do
wzbogacania stosowanych przez uczestników metod okazywania uznania.
Zazwyczaj okazuje się, że niewielkim nakładem kosztów można
sprawić komuś wielką radość. Pojawiają się na przykład takie
propozycje: kwiaty, czekoladki, bilet do kina, zaproszenie na obiad,
ulubione ciastko. Jak widać, nie wymagają one wielkich nakładów
czasu i pracy, mogą być jednak bardzo miłym dodatkiem do pochwały
słownej. Pamiętajmy jednak, że ich zadaniem nie jest zastąpienie
pochwały słownej, lecz jej uzupełnienie.
Na koniec kilka słów
o - jak się okazuje - równie trudnej jak okazywanie uznania
umiejętności, jaką jest przyjmowanie pochwał.
Ludzie zazwyczaj
starają się na różne wymyślne sposoby zbagatelizować swoje
zasługi wobec osoby udzielającej im pochwały. Mówią: "Daj
spokój", "Mogło być lepiej", "Zwykły
przypadek", "To nic takiego". Tymczasem trzeba nie
tylko umieć być dobrym, solidnym, obowiązkowym, twórczym i
uczynnym, ale także pozwolić sobie na chwilę radości z tego
powodu. Szkolenie uczy, jak wypracować asertywną postawę i nauczyć
się czerpać z pochwały radość. Przekonuje, że uśmiech, otwarte
wysłuchanie pochwały i podziękowanie za nią są bardzo naturalną
postawą.
Warto pamiętać o tym, iż pochwała (podobnie jak krytyka) nie jest jedyną i uniwersalną prawdą. Jest jedną z wielu opinii na nasz temat, z którą możemy się zgodzić lub ją odrzucić. Jeśli czujemy, że pochwała, którą słyszymy pod własnym adresem, jest niezgodna z tym, co my sami sądzimy na ten temat lub jeśli posądzamy drugą osobę o nieczyste intencje - nie musimy wcale starać się przekonywać naszego rozmówcy o tym, że nie ma racji. Taka odpowiedź, jak: "Mam inne zdanie na ten temat" czy "Ja tak nie uważam", z jednej strony jest wyrazem akceptacji opinii tamtej osoby, a z drugiej strony zwalnia nas z konieczności wdawania się w niepotrzebną polemikę.