Nie bój się szefa
1999-10-11
Szkolenia Pracownicze
Katarzyna Kloskowska-Kustosz
Działania w kategoriach wygrana-wygrana (część 2)
Co może zrobić zmagający się z nieefektywną procedurą pracownik, który wpadł na pomysł udoskonalenia towaru bądź usługi? Do jakich argumentów powinien się odwołać, gdy zaczyna potrzebować pomocy lub wsparcia? Odpowiedzi na te i inne pytania może dostarczyć szkolenie kształcące umiejętność działań w kategoriach wygrana-wygrana.
Podczas pierwszej części
szkolenia uczestnicy zajęć zapoznają się z poszczególnymi
krokami umiejętności działań w kategoriach wygrana-wygrana (patrz
pierwsza część niniejszego artykułu pt. I wilk syty, i owca
cała). Następnie w małych grupach ćwiczeniowych należy odegrać
konkretne sytuacje wymagające oddziaływania na innych. Dzięki temu
uczestnicy uzyskują informacje zwrotne pozwalające na wychwycenie
popełnianych błędów i poprawienie ich. Niezwykle pomocne są też
filmy wideo, ponieważ ilustrują nie tylko modelowe zastosowanie
oczekiwanych umiejętności w praktyce, ale również najczęściej
popełniane błędy.
W trakcie ćwiczeń szczególną uwagę
należy zwrócić na pokonywanie trudności, które towarzyszą
pracownikom próbującym pozyskać innych dla swoich pomysłów.
Poniżej przedstawię kilka z tych, które pojawiają się
najczęściej.
Straszny szef
Pracownicy zwykle nie mają
kłopotów z zastosowaniem nowo nabytych umiejętności wobec osób
zajmujących równorzędne stanowiska. Problemy pojawiają się
wówczas, gdy muszą zastosować je wobec szefa. Wielu pracowników
nie podejmuje w ogóle prób rozmowy z przełożonym, ponieważ z
góry zakłada, że niczego ona nie zmieni.
Trudno oprzeć się
wrażeniu, iż podwładni często demonizują swoich kierowników,
zakładając, że nie lubią oni słuchać opinii innych niż ich
własne. Tymczasem większość z uczestniczących w prowadzonych
przeze mnie szkoleniach szefów podkreśla, że najcenniejsi dla nich
i firmy są pracownicy, którzy potrafią zgłaszać swoje uwagi i
promować własne pomysły.
Rada
Aby przezwyciężyć strach pracownika przed rozmową z szefem, należy podczas zajęć poświęcić szczególnie dużo uwagi krokowi pierwszemu działań w kategoriach wygrana-wygrana, czyli dokładnemu przygotowaniu i zaplanowaniu sposobu działania. Często bowiem takie rozmowy rozpoczynane są pod wpływem impulsu i pomysłodawca tak naprawdę nie wie, co chce osiągnąć. Oczywiście nawet najskrupulatniejsze przygotowanie się do rozmowy nie daje stuprocentowej gwarancji sukcesu, zwiększa jednak wyraźnie szanse wykazania się w oczach szefa profesjonalizmem, rzeczowością i konsekwencją. Uczestnicy powinni pokazać korzyści, jakie proponowane przez nich zmiany przyniosą nie tylko firmie i szefowi, ale także im samym. I jeszcze jedno. Pamiętajmy - jeśli nie podejmiemy wyzwania, nigdy nie poznamy wyniku, gdyż ryzyko to nieodłączny warunek rozwoju.
I znów te emocje...
Impulsywne reakcje, zdenerwowanie, poczucie zagrożenia są bez wątpienia złym doradcą. Warto więc nauczyć się, jak powstrzymywać negatywne emocje. Dobrym rozwiązaniem jest poprzedzenie treningu dotyczącego działań wygrana-wygrana szkoleniami uczącymi proaktywnego słuchania oraz przekazywania i przyjmowania konstruktywnych uwag. Bardzo pomocne są też treningi asertywności. Nierzadko bowiem zdarza się, że pomysł spotyka się z uwagami krytycznymi i dlatego dobrze, kiedy umie się je przyjmować. Przydaje się też umiejętność konstruktywnego przeprowadzania krytyki. Jednym słowem, umiejętności nabyte podczas tych szkoleń są doskonałą bazą do kształcenia skutecznego przekonywania.
Rada
Często zdarza się, iż podejmujemy próby oddziaływania na innych dopiero wtedy, gdy sytuacja staje się dla nas trudna do zniesienia. Wówczas oczywiście towarzyszą nam bardzo silne emocje. Nie warto więc czekać, aż staniemy się wulkanem negatywnych uczuć, a sytuacja stanie się podbramkowa.
Zgubna obawa
Osoby, które proszą innych o coś wykraczającego poza normalne oczekiwania, często odczuwają silną obawę, że ich prośba spotka się z odmową. Zdarza się, że z lęku przed rozczarowaniem nie proszą w ogóle o nic.
Rada
Sposobem na przełamanie tego typu obaw jest wypracowanie w człowieku postawy asertywnej, która zakłada, iż ma on prawo zarówno odmawiać, jak i prosić (oczywiście pod warunkiem, że takie samo prawo daje innym w stosunku do siebie). Akceptacja faktu, iż inni ludzie mają prawo odmówić naszej prośbie, pozwala dużo spokojniej, bez niepotrzebnych emocji reagować w podobnych sytuacjach.
Obawa przed odmową lub krytyką nie pozwala na dokładne poznanie opinii drugiej strony. Tymczasem zasięgnięcie opinii rozmówcy i wyjaśnienie jego wątpliwości jest niezbędnym krokiem działań w kategoriach wygrana-wygrana. Dlatego ważne jest zadbanie o to, by w trakcie ćwiczeń uczestnicy uzyskiwali informacje zwrotne od pozostałych osób. Muszą usłyszeć, jak czują się osoby przekonywane, którym rozmówca nie stwarza okazji wyrażenia w pełni swych wątpliwości. Należy uświadomić kursantom, że przekonywany musi mieć możliwość wyrażenia w trakcie rozmowy swoich wątpliwości. Pozwala mu to poczuć się ważnym i docenianym. Niestety praktyka wykazuje, że jest to najczęściej zapominany przez uczestników element skutecznego przekonywania.
Nie wychylaj się
Czasami można spotkać osoby,
które nigdy nie podejmują działań mających na celu przekonanie
innych do swoich pomysłów. Często tkwią one w niewygodnych
układach lub poddają się istniejącym procedurom, nie podejmując
żadnych prób zmiany niekorzystnej dla siebie sytuacji. Oczywiście
towarzyszy temu - zwykle kuluarowe - narzekanie.
Przyczyn takiej
postawy może być wiele. Wydaje się jednak, że głównym powodem
jest znana z dawnej epoki i wciąż dająca o sobie znać - postawa
niewychylania się. Ciągle pokutuje przekonanie, że lepiej siedzieć
cicho i być niezauważanym, a wtedy ktoś inny rozwiąże problem za
nas. Cena, którą przychodzi płacić za taką postawę, jest
ogromna - niedocenienie w pracy, pomijanie w awansach, znudzenie i
rutyna, niezadowolenie, nieustanny stres, groźba redukcji... Jeśli
więc w kimkolwiek drzemią jeszcze choć śladowe pozostałości tej
postawy, zalecam zrobienie rachunku zysków i strat. Jego wynik
wydaje się być z góry przesądzony.
• Scenki odgrywane przez
uczestników zajęć powinny być przygotowywane przez nich na
podstawie sytuacji z ich własnego życia zawodowego.
• Po
odegraniu opracowanej wcześniej sytuacji z wybranym partnerem każdy
z uczestników musi otrzymać informacje zwrotne od swojego partnera,
obserwatorów i trenera. Powinny one dotyczyć sposobu
przeprowadzenia rozmowy, popełnionych błędów oraz zawierać
wskazówki, jak je poprawić.
• Uczestnicy zajęć muszą mówić
szczerze o tym, co sprawia im trudność. Jest to pierwszy krok do
sukcesu i jego absolutny warunek, ponieważ można pomóc im pokonać
tylko te problemy, która sobie uświadomią. Zadaniem trenera jest
uświadomienie kursantom, że wiele problemów tkwi w nich samych, w
ich podejściu do sprawy i tylko oni sami możemy sobie z nimi
poradzić.