Niezdrowa rywalizacja, czyli co zrobić, gdy członkowie Twojego zespołu wzajemnie się oskarżają, obniżają swoją wartość, obwiniają się i rywalizują o Twoje uznanie

2004-01-01

Personel i zarządzanie

Katarzyna Kloskowska-Kustosz


"Od pewnego czasu obserwuję, że moi pracownicy nawzajem się krytykują, obwiniają i "patrzą na siebie wilkiem". Zdarza się, czego wcześniej nie było, że przychodzą do mnie ze skargami na innych członków zespołu i po prostu podlizują się. Zdaję sobie sprawę, że takie działania mają czasami miejsce, gdy zespół nie osiąga wyników, istnieje zagrożenie utraty pracy... W naszym zespole nie ma tego typu zagrożeń, nie szykują się zwolnienia, zadania są przez zespół wykonywane prawidłowo. Trudno mi zrozumieć tę zmianę. Nie wiem też jak właściwie powinienem w tej sytuacji postąpić..."


Niezdrowa rywalizacja we własnym zespole może być sygnałem poważnego problemu. Jeśli w porę jej nie przeciwdziałamy może wpłynąć negatywnie na pracę zespołu, obniżając jego efektywność i morale. Jedną z przyczyn powstania takiej sytuacji mogą być błędy w komunikacji.

Nie faworyzuj

Jako osoba kierująca zespołem, w którym pojawiła się niezdrowa rywalizacja powinieneś najpierw odpowiedzieć na dwa pytania:

• w jaki sposób i w jakich okolicznościach udzielasz pochwał?
• czy Twoje pochwały otrzymują wszyscy członkowie zespołu, czy tylko jedna lub dwie osoby?


Jeśli doceniasz tylko jedną lub dwie osoby, inni członkowie zespołu mogą uważać, że nie dostrzegasz lub nie doceniasz ich wysiłków. Być może są w Twoim zespole osoby "nie rzucające się w oczy", które cicho siedzą w swoim kąciku i solidnie, nie robiąc wokół siebie zamieszania, wykonują powierzone im zadania. Natomiast inne bardziej otwarte, wygadane, które potrafią zadbać o reklamę własnej osoby, zbierają większość pochwał, osiągając przy tym podobne wyniki.
W takich sytuacjach warto "oczyścić" i "wyrównać" sytuację udzielając pochwały osobom, które na nią zasłużyły.

Nagradzaj współpracę

Twój zespół musi mieć jasność, jakie zachowania preferujesz. Pamiętaj zatem, by nagradzać zachowania sprzyjające współpracy. Pamiętaj też o tym, by za każdym razem podkreślać korzyści płynące z tej współpracy dla całego zespołu.
Ponieważ ludzie mają skłonność do powtarzania zachowań, za które są chwaleni, tego rodzaju pozytywna ocena wzmocni zachowania, które chcesz uzyskać lub podtrzymać. Nie zapomnij o udzieleniu pochwały całemu swojemu zespołowi, gdy jego członkowie zaczną ściślej ze sobą współpracować i wysiłki poszczególnych osób będą miały pozytywny wpływ na pracę innych.

Słuchaj, pytaj, podpowiadaj

Jeśli zdarza się, że któryś z członków zespołu przychodzi do Ciebie ze skargą na innego członka zespołu, warto rozważyć zarówno istotę skargi, jak i jej implikacje dla pracy zespołowej. W trakcie takiej rozmowy nie prezentuj od razu swojego stanowiska w tej sprawie. Skup się na zadawaniu pytań wyjaśniających i sprawdzających Twoje zrozumienie problemu. Pytaj aż do momentu, kiedy uznasz, że w pełni zrozumiałeś przyczyny skargi. Jednak pamiętaj, że przedstawiony Ci został tylko jeden punkt widzenia! Dlatego dowiedz się, czy osoba przychodząca ze skargą rozmawiała z osobą, której skarga dotyczy i czy próbowała rozwiązać problem bezpośrednio z nią. Jeśli tego nie zrobiła zasugeruj takie działanie. Im niżej na szczeblu organizacyjnym udaje się rozwiązać konflikty, tym mniejszy musi być w nich Twój udział i z tym większym pożytkiem jest to dla wszystkich zainteresowanych.

Bądź arbitrem

Jeśli jednak uznasz, że konieczny jest Twój udział, zorganizuj spotkanie, na którym wszystkie strony przedstawią swoje wersje wydarzeń.
Pamiętaj, aby jako szef wyrazić swoje stanowisko i konstruktywną ocenę, zarówno w sprawie istoty skargi, jak i sposobu, w jaki się tym problemem zajęto. Im pełniej i dobitniej przedstawisz swoje oczekiwania, tym łatwiej będzie Ci zmienić niekonstruktywne zachowania, z którymi w tej chwili masz do czynienia. Członkowie Twojego zespołu mogą zachowywać się w sposób opisany przez Ciebie, ponieważ nie wiedzą, jakie zachowania stanowią obowiązujące w zespole reguły.

Nie wzmacniaj zachowań niepożądanych

Możesz też podejrzewać, że niektórzy członkowie zespołu starają się Ciebie zaangażować
w swoje sprawy przede wszystkim po to, by zdobyć Twoją przychylność, czy też aby nawiązać
z Tobą szczególną więź. Takie próby wyrobienia sobie uprzywilejowanej pozycji są niezgodne
z zasadami pracy zespołowej i powinieneś do nich zniechęcać przy każdej tego typu próbie. Najlepszym sposobem jest po prostu ignorowanie tego typu zachowań.

Zorganizuj szkolenie

Jeśli w grupie występuje niezdrowa rywalizacja, wskazane jest, aby członkowie Twojego zespołu wzięli udział w szkoleniu z zakresu komunikacji, w czasie którego będą mieli szansę poznać umiejętności konstruktywnego porozumiewania się - udzielania konstruktywnej krytyki, dyskusji, niwelowania różnicy zdań..., z których będą mogli korzystać współpracując ze sobą. Twój przykład i zachęcanie do stosowania takich umiejętności w pracy pomoże z pewnością polepszyć jakość kontaktów zawodowych, wpływając jednocześnie na efektywność wykonywanych zadań.

Jeśli uda Ci się rozpocząć proces wymiany informacji między członkami zespołu będzie to
z pewnością połowa sukcesu, drugą połowę osiągniesz poprzez konsekwentne zachowania, jasne komunikaty i stałe motywowanie swojego zespołu.
Życzę zatem wytrwałości!


« Powrót