Kłopoty z nieprzeciętnym, czyli, jak kierować pracą podwładnego, który... nadzwyczaj dobrze wypełnia swoje obowiązki

2004-04-01

Personel i zarządzanie

Katarzyna Kloskowska-Kustosz


"Mam w swoim zespole pracownika, który jest naprawdę świetny w tym, co robi. Osiąga świetne wyniki. Ma bardzo duże doświadczenie. Pracuje w firmie od początku jej funkcjonowania. Pracuje dłużej niż wszyscy pozostali pracownicy, dłużej nawet niż ja. Przyznaję, że nie bardzo wiem, jak się wobec niego zachować. Nie potrzebuje mojej pomocy jako mój podwładny. Szczerze mówiąc zastanawiam się, czy jestem dla niego autorytetem. Nie wiem też, jak postępować, gdy pojawiają się między nam różnice zdań."


Dostrzeganie i wspieranie bardzo dobrych wyników pracy jest co najmniej tak ważne, jak korygowanie pracy wykonywanej zbyt wolno lub niewłaściwie. Niekiedy może być nawet ważniejsze, ponieważ najlepsi pracownicy mają potencjalnie najwięcej do zaoferowania. Ważne, by nie popełnić błędu zostawienia ich samych sobie.

Zachęcaj do dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem

W czasie rozmów z osobami, które wykazują się znacznymi osiągnięciami w pracy, ważne będzie zachęcanie ich do podzielenia się wiedzą o czynnikach, które decydują o ich sukcesie. Staraj się zrozumieć, co sprawia, że pracownicy ci są tak skuteczni. I nawet jeśli nie udzielą Ci odpowiedzi na wszystkie pytania, zapewne sprawi im przyjemność mówienie o swoich osiągnięciach, a Ty możesz zdobyć parę pomysłów, które pomogą Tobie oraz innym pracownikom w polepszeniu jakości pracy.

Niweluj różnice zdań

Niwelowanie rozbieżności, w przypadku najlepszych pracowników, może okazać się niezwykle satysfakcjonującym doświadczeniem, jako że masz do czynienia z osobą, której pomysły i rozwiązania mogą wiele wnieść do dyskusji. Ważne byś robił to na tyle otwarcie i aktywnie, na ile to tylko możliwe. Jeśli nie uda Wam się znaleźć satysfakcjonującego Was rozwiązania i zdecydujesz się na przerwanie dyskusji, upewnij się, czy decyzję tę uzasadniają wszystkie dostępne Ci fakty. Używanie wyłącznie argumentu władzy, którą posiadasz jako szef, z pewnością nie spowoduje wzrostu Twojego autorytetu w oczach ponadprzeciętnych pracowników.

Nie obawiaj się zmiany swojego zdania

Pamiętaj również o tym, że może Ci się udać zmniejszyć dzielące Was rozbieżności dzięki ponownej analizie lub zmianie swoich oczekiwań. Będziesz miał do czynienia z osobą, która może mieć informacje, których Ty nie posiadasz, lub której pomysły mają wyraźne pozytywne aspekty.

Rada
Ważne, byś naprawdę wsłuchał się w argumenty rozmówcy i nie pomijał ich i nie odrzucał, zanim ich dostatecznie nie omówisz i zanim dobrze nie zrozumiesz ich istoty. Nie musisz oczywiście rezygnować z własnych uzasadnionych racji. Niemniej zastanów się nad wszelkimi możliwymi korektami, które pozwolą Ci uwzględnić potrzeby drugiej osoby, nie stanowiąc zagrożenia dla Twoich własnych potrzeb.

Rozsądnie chwal

Pamiętaj również o tym, by, jeśli zamierzasz wykorzystać lub rozwijać pomysły rozmówcy, wspomnieć o źródle swojej inspiracji. I oczywiście nie zapominaj o udzielaniu pochwał osobie, która stale spełnia lub przekracza Twoje oczekiwania. Często bowiem bywa tak, że do takiego stanu rzeczy łatwo się przyzwyczajamy i wydaje nam się on czymś oczywistym. Jednak nie chwal takiej osoby za każdym razem, kiedy wykona ona zadanie w sposób dobry lub bardzo dobry. Nie chwal jej też w sposób zaplanowany czy regularny. Będzie to bowiem brzmiało nienaturalnie. Po prostu od czasu do czas przekaż jej swoje uznanie za rezultaty pracy.

Wykaż dojrzałość menedżerską

Bardzo doświadczeni i wykwalifikowani pracownicy, którzy osiągają sukcesy, to z pewnością wielkie wyzwanie dla menedżera. Wyzwanie wymagające mądrego i dojrzałego zarządzania. Pamiętaj, że nie musisz udowadniać, że wiesz więcej od nich. Nie musisz na siłę bronić swojego zdania. Nie bój się ich wiedzy i doświadczenia. Tacy pracownicy mogą być wspaniałym źródłem wiedzy i pomysłów. Potrafią rozwiązywać problemy sami, nie zajmując niepotrzebnie Twojego czasu. Potrafią radzić sobie z bardzo trudnymi sytuacjami. Pozwól im po prostu robić swoje, rozmawiaj z nimi zanim podejmiesz decyzję, zauważaj dobrze wykonaną pracę i pomagaj im tak organizować pracę, aby mogli osiągnąć jeszcze więcej. W ten sposób będziesz budować swój menedżerski autorytet.
Masz w zespole wspaniały potencjał. Korzystaj zatem z niego mądrze. I pamiętaj, że nawet najlepsi eksperci potrzebują mądrego zarządzania.


Back