Razem - nie osobno, czyli co zrobić, gdy członkowie zespołu nie wykorzystują wzajemnie swoich umiejętności i doświadczeń
2004-03-01
Personel i zarządzanie
Katarzyna Kloskowska-Kustosz
"Od
niedawna kieruję kilkuosobowym zespołem. To bardzo dobrzy,
inteligentni pracownicy. Niechętnie jednak wymieniają się swoimi
doświadczeniami i nie wykorzystują wzajemnie swoich zdolności.
Pytałam ich o przyczyny tej niechęci, ale nie uzyskałam
konkretnej odpowiedzi. Zachęcałam ich do wymiany doświadczeń,
za każdym razem przyznawali mi rację, ale później postępowali
inaczej. Próbowałam w czasie naszych cyklicznych spotkań
ustalić stały punkt - miała nim być wymiana doświadczeń, ale to
również nie przyniosło rezultatu - zwykle milczą lub udzielają
zdawkowych odpowiedzi. Z moich obserwacji wynika, że przyczyna nie
tkwi w konfliktach między nimi, raczej wynika ona z faktu,
że ludzie ci są indywidualistami. Jestem przekonana, że gdyby
tylko chcieli wykorzystać umiejętności innych, jako zespół
moglibyśmy osiągnąć znacznie więcej. Zastanawiam się, co
jeszcze mogę zrobić w tej sytuacji."
Każda
osoba wnosi do pracy zespołowej inne umiejętności, zdolności
i doświadczenia. Jeśli są one zauważone i wykorzystywane,
zyskują na tym jednostki, zespół i cała firma. Gdy jest
inaczej, odbija się to na efektywności pracy, zyskach i morale
zespołu. Możesz podjąć kroki zapobiegające takiemu
marnotrawieniu umiejętności bez względu na to, czy kierujesz
zespołem, czy też jesteś jego członkiem.
Rada
1
Rozpoczynając
pracę z nowym zespołem, staraj się poznać ludzi, z którymi
pracujesz. Poświęć trochę czasu, aby dowiedzieć się, czym
kierują się w swoich działaniach - jakie są ich
doświadczenia, co lubią, czego nie, jakie są ich mocne strony,
w czym czują się niepewnie. Da ci to znacznie lepsze pojęcie
o potrzebach, priorytetach i celach, które chcą osiągnąć.
Zadawaj pytania wyjaśniające i sprawdzające, aby zdobyć
informacje, których szukasz.
Pamiętaj jednak, że aby zdobyć
informacje, musisz ich też udzielać. Mów zatem innym o sobie.
Zachęcaj ich, aby zadawali pytania wyjaśniające i sprawdzające
dotyczące ciebie - twoich szczególnych zdolności i umiejętności,
potrzeb, celów i priorytetów.
Możesz zorganizować
spotkanie pod hasłem "Poznajmy się lepiej", w czasie
którego każdy z członków zespołu będzie miał okazję
przeprowadzenia krótkiej autoprezentacji na swój temat,
usłyszenia autoprezentacji innych osób oraz zadania sobie wzajemnie
pytań. Zakres takiej autoprezentacji może być wcześniej przez
ciebie podany wszystkim biorącym udział w spotkaniu. Nie
zapomnij o punktach, które powinny znaleźć się w każdej
prezentacji: "Moje mocne strony", "Doświadczenia,
którymi chcę się podzielić", "Tematy, w których
czuję się mocny i mogę służyć pomocą".
Rada
2
Kiedy
tylko pojawi się okazja, mów innym członkom zespołu
o umiejętnościach, zdolnościach i doświadczeniu ich
współpracowników. Zasugeruj im, w jakich sytuacjach mogliby
pracować razem. Informuj członków zespołu, gdy uważasz, że ich
umiejętności mogłyby uzupełniać umiejętności innych lub
stwierdzisz, że któryś z członków zespołu mógłby się
podzielić swoją wiedzą. Możesz poprzestać na sugestiach,
dotyczących współpracy. Możesz też spróbować "wymusić"
taką współpracę, po prostu oddelegowując do niektórych
zadań osoby, których doświadczenia i umiejętności będą
się wzajemnie uzupełniały.
Twoi pracownicy mogą też
po prostu nie wiedzieć, czego tak naprawdę od nich
wymagasz, sugerując im współpracę i wymianę doświadczeń.
Pojęcia te mogą być różnie rozumiane i interpretowane.
Jasne i konkretne przedstawienie swoich oczekiwań oraz twoje
działania opisane powyżej mogą być tu niezwykle pomocne.
Jeśli
pracownicy przeoczą lub zignorują okazję skorzystania z pomocy
innych osób, użyj konstruktywnej krytyki, aby przedstawić swoją
ocenę zaistniałej sytuacji i zasugerować bardziej
konstruktywne działania. Jak zwykle przed przekazaniem
konstruktywnej krytyki, dowiedz się, dlaczego osoby te nie
wykorzystują wzajemnie swoich umiejętności. Dzięki temu będziesz
mogła przedstawić adekwatną do sytuacji, konkretną ocenę,
a nie tylko ogólne zalecenia, co do współpracy, które
nigdy nie zostaną wprowadzone w życie.
Pamiętaj
Korzystaj
z konstruktywnej oceny, kiedy ktoś nie będzie się dzielił
z innymi swoją wiedzą lub doświadczeniami. I w tym
przypadku najpierw skorzystaj z pytań wyjaśniających
i sprawdzających, aby móc przejść do rzeczowej krytyki
i podjąć działania na przyszłość.
Wszystkie
kroki opisane powyżej zakładają, że członkowie zespołu,
preferując pracę indywidualną nie potrafią korzystać
z dobrodziejstw pracy zespołowej i nie jest to wynikiem
panujących między nimi konfliktów. Jeśli jednak w wyniku
bliższego poznawania zespołu okaże się, że powodem blokowania
pracy zespołowej są sprzeczne cele, zasady lub priorytety,
konieczna będzie twoja interwencja. W takiej sytuacji nieoceniona
będzie umiejętność niwelowania różnicy zdań i prowadzenia
dyskusji. Nie bój się nazywać głośno różnic dzielących
członków zespołu. Ich nazwanie jest pierwszym krokiem w kierunku
ich niwelowania. Po ich jasnym określeniu możecie przystąpić
do szukania wspólnie najlepszego rozwiązania, które
doprowadzi w efekcie do rozwoju współpracy. Jeśli
wspólna dyskusja nie doprowadzi do oczekiwanych rezultatów,
jasno przedstaw swoje oczekiwania i konsekwencje ich
nieprzestrzegania.
Pamiętaj
Ludzie
często unikają pomocy innych ze względu na presję czasu.
Często łatwiej jest zrobić coś samemu lub wykorzystywać dostępne
już środki, niż ryzykować próbowaniem czegoś nowego. Czasami
musi dojść do kryzysu, który wymusi innowację - kiedy ludzie
nie mogą się obejść bez pomocy innych, gotowi są wypróbować
nowe rozwiązania. Gdy samodzielne działanie nie przyniosło
rezultatów i wyraźnie widać, że można byłoby je osiągnąć
z pomocą innych, ich motywacja do współpracy rośnie
natychmiast. To stuprocentowy, choć ze względu na koszty
pomyłki i niedopatrzenia, czasami kosztowny motywator.
Jeśli
uda ci się skoordynować swoje dotyczące współpracy sugestie
z okresami wzmożonych potrzeb pomocy ze strony innych, masz
duże szanse na to, iż do raz zapoczątkowanej współpracy
członkowie zespołu będą sięgać również w przyszłości.
I, jak zawsze w sytuacji zmiany, korzystaj z okazji
wyrażania pochwały tym, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami
i potrafią korzystać z umiejętności innych. To
nieocenione narzędzie wzmacniania pożądanych w zespole
zachowań.